? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click "Save Template" CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS ?

Tuesday, March 31, 2009

KAMARIAH KAMARUDDIN SATU PERMATA BARU


Kamariah Kamaruddin lahir pada 23 Mac 1973 di Kemaman, Terengganu. Mendapat pendidikan awal di Sekolah Kenagsaan Chukai, Kemaman dan Sekolah Kebangsaan Binjai, Kemaman. Kemudian meneruskan persekolahan menengah di Sekolah Menengah Agama al-Falah, Kemaman, Sekolah Menengah Chukai, Kemaman dan Kolej Negeri, negeri Sembilan. Memperoleh Ijazah Srajana Muda Sastera (pengajian Media) dari Universiti Malaya pada tahun 1998. Kemudia, mendapat Ijazah Sarjana Sastera (persuratan Melayu) dari Universiti Kebangsaan Malaysia pada tahun 2001. Seterusnya lulus Ijazah Doktor Falsafah di Universiti Malaya pada tahun 2006. Menulis dalam tulisan akademik dan karya kreatif.
Antara tulisan akademik ialah "Sahsiah Wanita Islam Dalam Novel-novel Pilihan Penulis-penulis Wanita Malaysia" termuat dalam Jurnal Pengajian Melayu, Akademi Pengajian Melayu 2004 dan "Memupuk Bakat dan Minat Penulisan Kreatif - Teori & Proses: Altenatif Yang Mendidik Penulis" diterbitkan dalam Beringin Jurnal Akademi Seni Kebangsaan 2005.
Manakala karya kreatif yang dihasilkan ialah novel Takdir Bukan Hukuman (Dewan Bahasa dan Pustaka, 1992), Tiada Nokhtah Kasih (Dewan Bahasa dan Pustaka, 1996), Tanda Sebuah Kurnia (Creative Enterprise Sdn. Bhd, 1998). Sebuah Syakirah (Creative Enterprise Sdn. Bhd, 2001) dan Kau YangzKusayang... (Creative Enterprise Sdn. Bhd, 2004).
Terdapat beberapa buah hasil cerpen dan puisi dalam majalah Dewan siswa, majalah Mastika, majalah Perempuan, majalah Mingguan Wanita dan majalah Muslimah. Manakala turut termuat dalam beberapa buah kumpulan cerpen, iaitu "Entusias" (FBMK, 2005) kumpulan cerpen "Tidak Sepanas bara" (DBP, 1992) dan kumpulan cerpen "Selembut Najwa" (DBP, 1992). Juga merupakan penulis tamu untuk ruangan "Laman Kampus" dalam majalah Anis setiap bulan sejak tahun 2001. Kini berkhidmat sebagai pensyarah di Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi, Universiti Putra Malaysia.

0 comments: