? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click "Save Template" CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS ?

Tuesday, March 31, 2009

NOVEL SULUNG PEMBAKAR SEMANGAT

Novel Takdir Bukan Hukuman menjadi tali mengikat, menjadi nadi menyambung pergerakan saya mengorak langkah dalam dunia pengkaryaan. Novel sulung yang dihasilkan tatkala beliau menunggu keputusan peperiksaan Sijil Persekolahan Malaysia (SPM), telah diterbitkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka pada tahun 1992. Ketika menerima surat perjanjian daripada pihak penerbit, beliau bagaikan bermimpi.

Dalam usia 19 tahun, kala menyudahkan kertas peperiksaan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) pada hari-hari terakhir, beliau menerima berita gembira tersebut dengan sebuah pelukan kejap dan senyuman ranum daripada emak. Ternyata kedua-dua emak ayah merupakan orang pertama yang bergembira dan berbangga dengan kejayaananaknya.

Mesin taip usang kepunyaan ayahnya yang beliau ketuk setiap malam kala mereka lena beradu sesungguhnya menghadiahkan warna gembira buatnya. Tidak pernah beliau melihat senyum manis ayahnya saat mengungkapkan "tahniah" kepada satu-satunya anak perempuannya dalam keluarga. Beliau sangat terharu. Sejak itu ayahnyalah yang menjadi pembakar semangat untuknya meneruskan rentak pena lebih-lebih lagi ayahnya tutur membeli mesin taip baharu bagi menggantikan mesin taip usangnya yang telah melakarkan kejayaan yang tersendiri buat anaknya.

Tangan pantas mengetuk mesin taip lagi untuk menyiapkan novel kedua, Tiada Noktah Kasih tambahan ungkapan di blurb novel Takdir Bukan Hukuman begitu menyemarak diri: "Nihada Syakirah mahukan minatnya selari dengan cita-cita. Untuk itu dia bersungguh-sungguh dalam pelajaran di samping sentiasa memupuk bakat dalam penulisan. Namun dia tidak terlepas daripada gangguan-gangguan yang tidak menyenangkan. Teman-teman sepersekolahan tidak semuanya ikut menangis ketika susah. Adakalanya mereka adalah racun dalam madu; manis di bibir, lain di hati. Semuanya itu mesti dihadapi sekiranya kejayaan ingin dikecapi. Berjayakah Nihada Syakirahmengharungi gelombang dan ranjau hidup? Ikutilah kisah selanjutnya dalam novel sulung karya Kamariah Kamaruddin penulis muda yang berbakat besar ini."








0 comments: