? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click "Save Template" CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS ?

Thursday, April 2, 2009

SARANAN KEPADA PENULIS BARU

Teori sastera, kritikan sastera dan metodologi sastera yang beliau dalami, membuatkan proses penulisan beliau semakin layu. beliau seolah-olah terlalu terikat dengan "larangan", "tegahan" atau "bantahan" yang diperoleh sepanjang mengaut ilmu sastera. Pengetahuan tentang teori, misalnya teori Teksdealisme, teori Intertekstualiti, teori Hermenuetik Kerohanian, teori Pengkaedahan melayu, teori SPB4l, teori Semiotik, teori Studi Budaya, teori Konseptual Kata Kunci, gagasan Persuratan Baru dan lain-lain benar-benar menganggu kelancaran kerja-kerja berkarya.
Lebih-lebih lagi beliau mengkaji 20 buah novel berunsur Islam dengan menjadikan teori Takmilah sebagai sandaran penganalisisan untuk tesis Ph.D, maka kerja-kerja kreatif beliau benar-benar tersangkak. Walaupun idea mengembang gembang dalam fikiran, mengasak gasak dalam dada, mengugah gugah dalam jiwa, namun sayang sekali saya tidak dapat menterjemahkannya dalam bentuk tulisan, dalam bentuk cerpen atau novel atau puisi.
Penulis-penulis baru disarankan supaya menulis mengikut kemampuan diri sendiri tanpa mempedulikan teori yang sedia ada. Tugas itu adalah tugas seorang pengkaji. Maka kita sebagai seorang penulis kerjanya hanya menulis. Sememangnya penulisan itu adalah satu wahana dalam menyampaikan idea kepada masyarakat. Tidak kira fikiran atau pandangan yang hendak disampaikan itu dapat diterima secara langsung atau tidak oleh masyarakat.

0 comments: